Naturälskaren

Alla inlägg under juli 2013

Av Layla - 23 juli 2013 11:37

Heihei,jeg har ingenting at skrive i dag. Ja, jag vill lära mig norska,det är därför. Ni får bara bilder idag. Ha det!

Av Layla - 13 juli 2013 11:53

Det är varmt som jag vet inte vad idag. Var ute på långpromenad med Sarko, njöt av skogen och sjöng. Lovisa på min sida och hunden på den andra. Plötsligt hör jag ett ljud och ett rådjur skuttar ut ur buskarna tre meter framför. Sarkos jaktinstinkt vaknar och han börjar dra. Jag lyckas lugna honom och vi går vidare. En minut efter så hoppar ett till rådjur ut ur buskarna lite längre bort, Sarko börjar dra. Nu vill han absolut efter. Jag lugnar honom ännu en gång och vi går vidare. Jag och Lovisa sjunger och Sarko vädrar fortfarande efter rådjuren. Plötsligt ser jag något gult på marken. Kantareller! Massor! Jag tar ivrigt av mig huvudscarfen, eller vad man kan kalla den, och börjar plocka. Den blir full och jag går visslande vidare. Solen har grillat mig nästan bränt när jag äntligen kommer hem. Jag springer till kylen och tar ut paketet med ekologisk havremjölk och fyller ett glas fullt. Sedan går jag upp till mitt rum,klappar kattungen och lägger mig på sängen, tar en naturtidning på tyska som är väldigt bra och skriver ett kort inlägg om denna sköna morgon.

Av Layla - 11 juli 2013 19:17

Jag har suttit på min säng och stirrat upp i taket en bra stund, utan att komma på någonting att göra. Efter några försök har jag i alla fall kommit in på bloggplatsen och börjat skriva ett inlägg. Men inte vet jag vad jag ska skriva. Jo, jag minns nog att jag någon gång sagt och kanske till och med lovat att skriva veckans åsikt eller något sådant. Det minnet är svagt, men det finns där. Det man lovat, det ska man hålla. Det är väl en viktig oskriven regel som funnits i århundrade. En väldigt viktig sådan för att man ska våga lita på någon.Ja, så jag vill ju naturligtvis att ni ska lita på mig, så jag ska hålla mina ord och skriva något sådant. Första punkten avklarad, att skriva ett inlägg ?
Till nästa punkt, vad ska jag skriva om för åsikt? Flera saker snurrar runt i huvudet, men jag kan inte formulera någonting. Jag tänkte på en sak, i morse, när jag var ute på promenad med hunden. Jag såg ner i diket i hopp om att hitta någon fin blomma eller fjäril.men det var tomt, några enstaka gulmoror och någon rödklöver här och där. Dessutom var dessa väldigt få som jag sa, men det fanns också bara små. De var få och små. Ha, det rimmade ju,nästan i alla fall! Ja, de var små och korta, de som en gång varit långa var nu avklippta. Alltså,har kommunen beställt någon som kan fixa det? De har alltså betalat något som var helt onödigt att betala. Existerar det? Jo, och detta är som jag sa onödigt och väldigt synd eftersom det inte alls stör och allt blir mycket finare med blommor i dikeskanten. En liten asfalterad landsväg, rak och fin, (eller inte enligt mig, för jag tycker inte att asfalterade vägar är fina alls. Bara grå,fula och väldigt trista att åka på, det hände ju nästan aldrig något när man kör på de. Aldrig några stora hål, eller något fin blomma som växer mitt i så man får stanna bilen och springa ut och arta blomman. Aldrig guppar bilen till när man har kört över ett hål.) Nu tillbaka till huvudsaken, det var alltså onödigt av kommunen att slösa pengar på något sådant, right? Blommorna stör inte trafiken eftersom de för det första inte är två meter långa, så de händer ut som träd över vägen, för det andra är vägen rak och man behöver inte svänga och riskera att man krockar med en annan bil för att en vit lupin var i vägen (Alla vägar är inte raka, I know,men jag tar denna som exempel) Ja, och för det tredje så är det redan så trist att åka bil, jag menar. Sitter instängd i en "metallåda" med hjul som släpper ut koldioxid. Kan bara kolla framåt eller på sidorna, för kollar man bak så får man snart nackspärr. Man är fängslad i en sådan sak, som någon person som kom på någon gång, med bälte och kan inte röra sig. Luften är ju inte heller trevlig. Tänk en varm och kvav sommardag, i mitten av juli, Du har alla fönster öppna men du håller ändå på att dö av värme,är det inte bättre att gå eller cykla då? Visst man kanske blir lika varm för det, men luften är ju bättre. Ja, och eftersom man bara kan kolla framåt eller på sidorna har man ju tre alternativ: Fram- en asfalterad väg,oändligt lång, med andra metallådor i olika färger. Kanske det skulle vara kul att räkna hur många röda sådana lådor du kan se. Men snart blir man nog trött och vänder sig till alternativ två: Höger sida till exempel- åkrar med stora John Deere-traktorer(ursäkta stavning om den är fel),odlad skog, och åter åkrar med traktorer. Snart tröttnar man också på det och vänder huvudet till alternativ tre: Vänster sida- man blir besviken, bara odlad skog och åkrar, inget nytt. Då och då en ort, men en konsumbutik där människor samlas vid frysboxarna och glassen, och någon klädaffär. Lika tråkigt som alternativ två alltså. Bakåt vill man ju inte vända sig. Vad ska man titta på då? Ens pappa? Som kanske börjat få gråa hårstrån? Mamma, som sjunger med till någon gammal ABBA-låt? Eller ens lillasyster som sover? Nej, tittar man på henne somnar man ju också snart. Fast det gör man nog,även om man inte har en lillasyster som sover. Visst,har man mobilen, kan msn alltid kolla Facebook och läsa statusar som andra skrivit som också sitter i en metallåda. Kanske är kul att läsa, "varit och shoppat med bästa, har nu nästan inga pengar kvar" , för att man inser att det är det roligaste man kan göra just då att läsa en så ointressann status. Visst, man kan också läsa en bok, men hur ofta gör folk det? Visst, jag känner många som gör det, men också många som inte gör det. Vissa mår också illa när de åker i metallådan och läser samtidigt. Så, vad ska man då göra? Sova? Jo, det verkar ju bara det enda vettiga alternativet. Så hade det bara funnits lite blommor i dikeskanten så hade metallåderesan varit roligare och mer uppiggande. Nu, för att avsluta denna lilla tanke, SLUTA klippa av alla blommor i dikeskanten! Jag vill inte sitta och kolla in i pappas nacke när han kör, bara för att alternativ ett,två och tre är så trista.
Så, vad har jag skrivit nu...jo, jag skrev det som jag tänkte på i morse när jag var ute på promenad med hunden. Jag har också gjort en bra gärning idag, jag har hållit något jag lovat.
Ha det så gutt ni kan nu, vare sig ni har sommarlov eller ej, för det ska jag ha, vare sig det finns blommor i dikeskanten eller ej.

Ps. De enda blommor jag satte i vasen mär jag kom hem var gulmora och några röllekor ds.

[Bild]

Av Layla - 9 juli 2013 16:47

Hejsan alla goa människor! Nu är jag tillbaka efter en vecka i Tyskland. Jag kom hem i söndags kväll klockan tjugo i nio efter att ha rest med tåg i över 24 timmar, man blir trött men det är så roligt! Nattåget var först 40 minuter försenat till Dresden där vi skulle gå på och sedan var det två timmar försenat i Köpenhamn! Tur att vi inte skulle med ett tidigt tåg vidare till Sverige, men många andra missade nog sina tåg. I Tyskland var det också jättekul. Vi bodde hos mormor och morfar, och morfar älskar också naturen så bi åkte runt till en massa fina skogar och reservat och kollade på olika slott. Så det var väldigt intressant! Sista dagen kom också en av våra kusiner, som jag inte har träffat på typ tre eller fyra år! I oktober åker vi till Tyskland igen, eller tror det i alla fall,ska bli najs! Just nu medan jag skriver här kastar jag då och då blickar på korgen där båda katterna ligger. Mamman som tvättar sig noggrant och kattungen som vill leka och stör henne hela tiden, ett helt spektakel! Hen är nu fyra veckor gammal och hur busig och söt som helst! Man kan säga att jag inte har gjort något alls idag, på morgonen var jag på promenad med Sarko ,har tagit ut kaninerna och sedan har jag bara slappat. Läst det nya Fältbiologstidningen och druckit te,bäst! Är fortfarande rätt trött efter resan. Haha, nu biter kattungen mamman i svansen och får en varning i form av en knuff åt sidan:)
Kollar också då och då på mina tapeter som jag älskar, nej men det blev jättebra. Pappa tapetserade om i båda rummen när vi var i Tyskland och målade om hels hallen och trappan upp. Just det, jag har kommit in på gymnasiet,mitt första val i Växjö! Jätteglad! Trodde inte det,för det var redan så många som sökt. En annan sak-ska aldrig äta något som innehåller citronsyra! Läs, detta kommer få er att sluta kasta i er en massa bla kemibehandlade saker! Eller kanske några i alla fall. En annan lite trevligare sak, ni som har instagram kan följa mig på 'photos_of_amazing_things '
Det är inte mitt privatkonto.
Ja,så checka det vettja! Nu ska jag inte babbla om konstiga saker mer. I ett annat inlägg tänkte jag skriva om saker jag stör mig på,saker som man kanske annars inte tänker på så mycket i vardagen. Får se om jag orkar idag, annars skriver jag det någon annan dag denna vecka. Nu får ni några bilder från Tyskland och så säger jag tack och hej,leverpastej!

Presentation


Hejsan! Klicka här nedan för att läsa mer! Men kort sagt, jag är från Småland och är intresserad av en väldans massa saker, men att spela musik, Fältbiologerna och vänner står högt på listan!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards