Naturälskaren

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2014

Inventeringsresan med skogsnätverket 2014

Av Layla - 23 augusti 2014 14:54

Den 8 augusti träffades vi, omkring 15 Fältbiologer, vid Östersund station för att sedan köra mot skogen för att hitta ett ställe att tillbringa natten på. Efter några timmars letande talade vi med en bonde som lät oss tälta på hans mark. En väldigt fin plats vid en sjö med brygga. Första dagen gick vi i skogen tillsammans med en lavexpert, väldigt intressant. På köpet fick vi se en av Jämtlands största almar där vi bland annat såg gul dropplav och brunskaftad blekspik som är sällsynta arter. De kommande dagarna inventerade vi skogar, överraskade en Fältbiolog på födelsedagen med en tårta gjord på delicatobollar, havrekakor och blåbär, lekte Screaming Wiking i regnet, badade i klara sjöar och stoppade en pågående avverkning. Dagen vi stoppade avverkningen var en dag då vi hade åkt från kalhygge till kalhygge, och hade tänkt bege oss tillbaka till lägret. Vi kom då till ett område som precis höll på att avverkas. Känslan, när vi tillsammans inventerade området medan maskinerna var igång 50 meter bort och man hörde hur träden knäcktes, var speciell. Att Holmen sedan avbröt avverkningen,stämde möte för att gå ut till området med oss dagen efter och att de sedan samma dag ringer och säger att de tänker ta bort maskinerna och troligen inte kommer avverka området på några år, ifall de nu kommer avverka. Det var härligt och man fick känslan att man kan lyckas om man kämpar tillsammans. Den kvällen firade vi med chokladbananer över elden och blåbär med mjölk. Den här inventeringsresan har varit annorlunda jämfört med de två andra åren jag var med på. Vi hamnade mitt i smeten. Först stoppa en pågående avverkning och sedan komma till ett område som precis börjat avverkas. Sammanfattningsvis så var det en fantastisk resa fylld med artnörderi i skog och mycket skratt och kärlek med ett härligt peppande gäng!


http://faltbiologerna.se/pressmeddelanden/stoppar-holmenskog-skogsavverkning


                 

Vackert regn- och åskväder (Foto: Lovisa Hasch)


  

Äntligen fick jag se fjäll!


 

Skogen vi stoppade avverkningen på.

 
 
Ingen bild

Emelie "Skåning" Ljungberg

25 augusti 2014 07:06

Hade ni det lika kul i år som vi hade det förra året? Hur var vädret? Vart höll ni hus? etc etc...! :D Jag är så avundsjuk! Jag önskar att jag kunde ha följt med på resan. Så underbart att tillbringa dagarna i skogen med inventering och härliga människor! :D

Layla

31 mars 2015 16:04

Hejsan! Det var fantastiskt kul! Det var regn ibland men ändå rätt bra väder. Vi var i skogarna runt Strömsund. Synd att du inte var med! Det är verkligen så härligt att vara ute så, man lär sig så mycket, lär känna varandra så bra och det är så peppigt!
Kramisar och hoppas vi ses snart! :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Layla - 12 mars 2017 14:26

Hej!  Jag vill egentligen bara berätta att jag i nuläget inte tänker fortsätta skriva här, utan har bytt. Det känns faktiskt lite vemodigt, som att förlora en vän....alltså va?! Vad säger jag? Hur kan en sida, en blogg, något sådant kännas som en v...

Av Layla - 1 oktober 2016 15:22


Hej på er! Hösten är här och jag är trött men glad! Sommaren flög fram som en storm och alla sommarens äventyr är nu fantastiska minnen som är fastklistrade bakom pannan. Den här sommaren tillbringade jag mycket tid utanför min by och det är sommar...

Av Layla - 13 juli 2016 19:53

Hej på er! Jag ville bara skicka med en liten hälsning och en fin liten grej jag var med om. I lördags tog vi oss med cykel till Högsby kyrka för att lyssna till två fantastiska folkmusiker vid namn Esbjörn Hazelius och John Hedin! Det var väldigt fi...

Av Layla - 17 april 2016 14:02

Hej på er som läser dessa ord! Jag är helt översvämmad av arbeten, jag kokar snart över och högen av grejer att göra stryper mig snart...Nej så allvarligt är det inte, men det känns absolut så! Projektarbete, uppsatser, sökningar till olika skolor, s...

Av Layla - 14 februari 2016 22:03

Hej på er! Idag är det alla hjärtans dag och jag hoppas att ni har firat den på ett ytterst romantiskt sätt! Eller så firade ni den som alla andra söndagar, med ångest inför måndag? Det senare hoppas jag dock inte att ni gjort, för det är inte så kul...

Presentation


Hejsan! Klicka här nedan för att läsa mer! Men kort sagt, jag är från Småland och är intresserad av en väldans massa saker, men att spela musik, Fältbiologerna och vänner står högt på listan!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards