Naturälskaren

Direktlänk till inlägg 8 februari 2016

Hint: En bok av Selma Lagerlöf!

Av Layla - 8 februari 2016 21:29

Under kriget fick general Bengt Löwensköld på Hedeby en ädel gåva av kung Karl XII, en ring, som följde med generalen ner i graven efter hans död. Invänarna vrider sig för ringen, hur kan man begrava en sådan dyrbarhet? Det slutar med att ringen blir stulen, men ringen drar olycka och obehagliga händelser över den som har ringen i sin hand. Detta är första boken i en triologi som är skriven av ingen mer än Selma Lagerlöf. Den här första delen skiljer sig från de två andra genom att den är väldigt mörk och obehaglig med en dos av det övernaturliga.


Nästa roman i triologin är Charlotte Löwensköld och är en mycket gladare roman där man får följa Charlotte när hon lever sitt liv med kärlek. Hon är i en kärleksrelation med Karl-Artur men hon har stora förhoppningar på honom och vill att han ska satsa högt. Efter en del konflikter följer de sina egna vägar och hittar sin väg ut. De här händelserna bygger upp den sista romanen vid namn Anna Svärd. 


Anna Svärd handlar, som titeln heter, om dalkullan Anna Svärd som lever ett fattigt liv. Hon ingår senare ett äktenskap med en man som säger att hon var menad för honom genom Gud. Anna önskar sig med mannen ett nytt och lite lyxigare liv, men han vill leva enkelt. Deras äktenskap fungerar ändå bra tills en annan kvinna kommer med i bilden, en kvinna som är förälskad i Annas man. En kvinna som vill förstöra för Anna. 


Detta är ju egentligen tre romaner, men de hänger ihop och har kopplingar med varandra alla tre och det är det som gör de så bra! Man kan läsa böckerna fristående från varandra men roligast läsning blir det ju om man läser allihopa! Jag tycker att de ska läsas därför att de är skrivna på ett så bra sätt så man verkligen får en bra bild framför sig. De är skrivet med den lite gamla svenskan ( inte så konstigt egentligen) vilket ger böckerna ännu mer charm och man kommer in i tiden som böckerna utspelar sig i. Det är ett enkelt men varierat språk som är lätt att läsa!


Jag fick det här tipset av min kära mor och jag blev fast direkt! Därför ger jag tipset vidare till er och hoppas att ni tycker om den lika mycket!

   

Ni har nog säkerligen listat ut vad det är för tema på boktipsen just nu? Det är ju något som berör oss alla världen över, som jag hintade om i förra inlägget!


Nu tycker jag också att ni ska ta en titt på min väns blogg och läsa hennes boktips! Jag har inte läst hennes bok, men den verkar bra! 


http://tankarochsant.devote.se/


Grejen var ju att detta skulle kommit upp igår, men precis när jag skulle skicka det så krånglade det. Jag hade kopierat texten men sedan kopierade jag ju min väns länk, och så var mitt borta. Ni anar inte vad sur jag var! 


Jaja, ha det supergött så länge så hörs vi snart! "RÅM-rapporten" kommer, I promise! ;)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Layla - 12 mars 2017 14:26

Hej!  Jag vill egentligen bara berätta att jag i nuläget inte tänker fortsätta skriva här, utan har bytt. Det känns faktiskt lite vemodigt, som att förlora en vän....alltså va?! Vad säger jag? Hur kan en sida, en blogg, något sådant kännas som en v...

Av Layla - 1 oktober 2016 15:22


Hej på er! Hösten är här och jag är trött men glad! Sommaren flög fram som en storm och alla sommarens äventyr är nu fantastiska minnen som är fastklistrade bakom pannan. Den här sommaren tillbringade jag mycket tid utanför min by och det är sommar...

Av Layla - 13 juli 2016 19:53

Hej på er! Jag ville bara skicka med en liten hälsning och en fin liten grej jag var med om. I lördags tog vi oss med cykel till Högsby kyrka för att lyssna till två fantastiska folkmusiker vid namn Esbjörn Hazelius och John Hedin! Det var väldigt fi...

Av Layla - 17 april 2016 14:02

Hej på er som läser dessa ord! Jag är helt översvämmad av arbeten, jag kokar snart över och högen av grejer att göra stryper mig snart...Nej så allvarligt är det inte, men det känns absolut så! Projektarbete, uppsatser, sökningar till olika skolor, s...

Av Layla - 14 februari 2016 22:03

Hej på er! Idag är det alla hjärtans dag och jag hoppas att ni har firat den på ett ytterst romantiskt sätt! Eller så firade ni den som alla andra söndagar, med ångest inför måndag? Det senare hoppas jag dock inte att ni gjort, för det är inte så kul...

Presentation


Hejsan! Klicka här nedan för att läsa mer! Men kort sagt, jag är från Småland och är intresserad av en väldans massa saker, men att spela musik, Fältbiologerna och vänner står högt på listan!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards