Naturälskaren

Alla inlägg under oktober 2015

Av Layla - 10 oktober 2015 14:12

Hejsan i detta mysiga höstväder! Nu har jag lite tid att skriva här igen! Tiden har bara runnit iväg och jag har gjort en hel hög med saker. Den här veckan har jag till exempel varit med om två roliga saker, volontärsarbete och vernissage!


I måndags var jag på annan skolverksamhet, jag jobbade nämligen som volontär med en kompis under en dag. Vi jobbade på Ekobacken i Växjö med att skörda och laga mat. Man kunde sedan komma och äta lunch där och samtidigt bidra med slant till flyktingarna. Ekobacken har ett samarbete med Rädda Barnen där pengarna som de får från Ekobackens restaurang går oavkortat till flyktingarna. Katedralskolan är också med och hjälper till och det var därför vi kom i kontakt med det. Vi får ledigt från skolan för att hjälpa till där. Superbra initiativ tycker jag! Och inte nog med att man kan bidra med något och hjälpa till, det var också så himla roligt! Vi var tre stycken från Katedralskolan som var med och hjälpte till den dagen och det var så himla mysigt. Visst var det kallt att stå ute och laga mat, men det var ändå så roligt! Och alla var så trevliga, både de som vi jobbade med och alla gäster som kom! Jag vill absolut dit och jobba igen, och du som bor i Växjö borde verkligen göra det! Det känns bra att kunna göra något nu när det händer så mycket och flyktingarna verkligen behöver hjälp! Jag kom hem vid fyra, frusen och rökig men med ett leende på läpparna och en peppig känsla av att ha gjort något bra! Som man säger, ”ingen kan allt, men alla kan något”. Gå in på Facebook och gilla sidan Miljöresurs Linné så kan ni se en massa fina bilder därifrån!


Den andra stora saken som hände för mig den här veckan var att jag hade mitt livs första vernissage! Det var verkligen roligt, fast sjukt stressigt innan med att jag fick göra om min film säkert tio gånger för att Photoshop kraschade. Jag var så ledsen efteråt för att det inte blev som jag ville. Men jag fick nog ändå fram lite av mitt budskap. Vi hade vernissagen i Växjö Konsthall, det är väldigt trevligt där och trevlig personal. Vi var i bakfickan och hade vår utställning där. Vernissagen var vid 18.00 torsdag kväll och jag och en annan vän presenterade klassens arbete kort, och sedan var det mingel. Det var en riktigt mysig kväll med trevliga människor och jag blev särskilt glad för att det var en del vänner som jag inte alls trodde skulle komma, eller som kom trots att de hade tre prov dagen efter. Detta gjorde verkligen min kväll jag var blev så himla glad! Min första vernissage blev verkligen lyckad, med trevliga människor, skön atmosfär och fina klasskamrater!


Jag har ingen bild på mitt konstverk men kan förklara kort vad det handlar om, och kan kanske publicera en bild någon annan dag. Jag hade gjort en film, eller flera egentligen, på ett kalhygge. Jag lade sedan in det i Photoshop där jag gjorde filmen hackig, för att visa att de sista träden som finns håller på att falla sönder. På filmen ritade jag sedan träd som växte upp ur stubbarna. Jag ritade det så som om det var ett barn som ritade det. Till det hade jag texten ”Mors lilla Olle i skogen gick, med nersänkt huvud och med sorg i sin blick.” Jag gjorde om den visan eftersom det inte finns någon skog där mer, eller knappt någon skog. Och inte finns det några blåbär åt lilla Olle heller. De bären har skogsmaskinerna kört över. Med träden som jag ritade på filmen ville jag få fram att det är ett litet barn, kanske Olle, som önskar att det skulle finnas träd där. Att han också vill ha skog där han kan plocka sina bär och träffa björnen och få en vän. Men utan skogen och bären är Olle ledsen, och han har inte några läppar som är blå av bären.

Det är svårt att beskriva hur filmen var, men detta är ungefär mitt tänk. Vi har utställning tills imorgon, 11/9 och du som kan borde gå och kolla! Mina klasskamrater har gjort fina och kreativa konstverk som är värda att kolla på!


Nu ska jag äta god, varm fläderbärssoppa och spela musik. Njut av alla vackra höstfärger så kanske jag skriver snart igen! 


     

Lite bilder från den här terminen. Det går inte att strunts i att ta kort på den vackra skogen! 


  

Här var jag bland annat för att filma kalhygge. Låt mig få presentera min barndomsskog...eller vänta...min före detta barndomsskog...


 

Jag kan inte avsluta med en ledsam bild, inte efter en sådan här vecka som jag har haft! Här är en fantastisk kväll för två veckor sedan då himlen blev rosa och allt kändes så mäktigt!



Presentation


Hejsan! Klicka här nedan för att läsa mer! Men kort sagt, jag är från Småland och är intresserad av en väldans massa saker, men att spela musik, Fältbiologerna och vänner står högt på listan!

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards